Werking van de traplose versnelling NuVinci
De Nuvinci versnelling is traploos. Dit is het nieuwste in wereld van de elektrische fietsen. Het versnellen en vertragen werkt zonder tandwielen. Deze overgangen worden tot stand gebracht met metalen kogels waarbij de rotatie-as wordt gekanteld ten opzichte van de aandrijfflens en de flens die verbonden is met de naaf van het achterwiel.
Constante trapfrequentie
Bij gelijkblijvende rotatiesnelheid van de aandrijfflens* de buitenflens (dus achterwiel) langzamer of sneller draaien. De aansturing van die rotatie-as gebeurd geheel automatisch waardoor de berijder een constante trapfrequentie heeft ongeacht de versnelling. Door gebruik van de kogels is de versnelling continue variabel en kent dus niet "een aantal standen".
*Hier draait het om bij de NuVinci, je wil de trapfrequentie gelijk houden, niet de trapfrequentie maar de kracht die je op de trappers uitoefent bepaalt de snelheid van de elektrische fiets. Of je weinig of veel kracht zet, de trapfrequentie blijft steeds hetzelfde.
Door: Jeroen Kuijf