Ellerie Tweewielers 0528 351 218
  • Fietsen
    • Tandems
    • Bakfietsen
    • Riese & Müller
    • Elektrische fietsen (voorwielmotor)
    • Elektrische fietsen (middenmotor)
    • Lifestyle fietsen
    • Vouwfietsen
    • Stadsfietsen
    • Sportieve fietsen
    • Kinderfietsen
    • Occasion fietsen
    • Aanbiedingen
    • Fietsendragers
  • Aangepaste fietsen
    • Aangepaste bakfietsen
    • Aangepaste driewielers
    • Duofietsen
  • Reparatie & Onderhoud
  • Over ons
    • Impressie showroom
    • Afgeleverde fietsen
    • Dealer brochure
    • Exclusieve merken
    • Media
    • Recensies
  • Nieuws
    • In de media
    • Fietsen blog
    • Evenementen
    • Fietsroutes in Drenthe
    • Amusement
  • Lease
    • Bakfiets lease
  • Contact
  • Riese & müller
    • Bakfietsen
    • Elektrische fietsen
    • Vouwfietsen
    • Birdy (Vouwfiesten)
    • Charger 3
    • Charger 3 GT
    • Cruiser
    • Delite
    • Delite mountain
    • Homage
    • Load 60 (Bakfiets)
    • Load 75 (bakfiets)
    • Multicharger
    • Nevo3
    • Nevo3 GT
    • Roadster
    • Packster 40 (Bakfiets)
    • Supercharger
    • Superdelite
    • Superdelite mountain
    • Swing 3
    • Tinker (Vouwfietsen)
    • UBN Five
    • UBN Seven
  • Gazelle
    • Ami
    • Bloom
    • Chamonix
    • CityGo
    • Classic
    • Easyflow
    • Esprit
    • Paris
    • Grenoble
    • HeavyDutyNL
    • Makki
    • Marco Polo
    • Miss Grace
    • Medeo
    • Orange
    • PuurNL
    • Tour Populair
    • Ultimate
    • Vento
    • Van Stael
  • Cortina
    • Blau
    • Mozzo
    • Common
    • E-Common
    • E-Common Family
    • E- Foss
    • E- Nite
    • E- Silento pro
    • E- U4 Transport
    • E-U4 Transport Family
    • U4 Transport
  • Advanced
    • Comfort
    • Offroad
    • Trekking
    • Tour
    • Urban
  • Moustache
    • Dimanche 28
    • Dimanche 29 Gravel
    • Friday 28
    • Friday 27 Speed
    • Lundi 20
    • Lundi 27
    • Samedi 26 Off
    • Samedi 27 Off
    • Samedi 27 Weekend
    • Samedi 27 Wide
    • Samedi 27 Xroad
    • Samedi 27 Xroad FS
    • Samedi 27 X2
    • Samedi 28
    • Samedi 29 Game
    • Samedi 29 Trail
  • Urban Arrow
    • Cargo
    • Family
    • Shorty
    • Shorty Business
    • Tender
  • Butchers & Bicycles
  • Bakfiets.nl
    • CargoBike Long
    • CargoBike Short
    • CargoTrike
    • Overige Bakfietsen
  • Nihola
    • Dog
    • Family
    • Flex
    • Nihola 4.0
    • Rehab
    • Taxi
  • Huka
    • Duofietsen
    • Kinderdriewielers
    • Rolstoelfietsen
    • Tandems
    • Volwassen driewielers
  • PF Mobility
    • Stabilo Small
    • Stabilo
    • Disco
    • Disco Medi
    • PF Side by Side
    • PF Duo
  • Van Raam
    • Driewielers voor kinderen
    • Driewielers voor volwassenen
    • Duofietsen
  • Home
  • Nieuws
  • ANWB E-Bike test
Visual Ellerie Tweewielers
2 weken geleden

ANWB E-Bike test

Zoals U denken we al weet,  Heeft de ANWB ieder jaar een E-bike test.  Hierbij word gekeken naar de kwaliteit van de fietsen die worden onderzocht door een Jurrie. bij deze test worden Verschillende fietsen getest uit alle segmenten. 

In de E-bike test van de ANWB 2022 worden de volgende fietsen getest: Kalkhoff Image 3.B Move BLX, Cube Supreme Hybrid Pro 500, Moustache Samedi 27 Open Xroad 2, Advanced Comfort Plus Wave, Bikkel Ibee Tuba Disk Gates, BESV TR 2.1 LS, Gazelle Chamonix C7 HMS, VanDijck Leto 7 MT2, Pegasus Siena E7 Plus Belt, Giant DailyTour E+2 Dames, Stella Livorno, Premium MDB FI, Brinckers Brisbane GT, QWIC Premium MN7D+, Cannondale Adventure Neo 2 EQ, Cortina E-Nite, Batavus E-go Finez Power, Trenergy Performance N8, Sparta c-GRID ULTRA, BSP Boozz E-Volt, Btwin ELOPS 920E Connected.

De Test,

Wat word de eigenlijk met bekijken? Misschien denk U dat iedere E-bike het zelfde is en dat het verschil in het uiterlijk. Dat is echt niet zo.  Daarom is alles getest voor een onafhankelijk panel.

1. Actieradius, Iedere fiets heeft een eigen actieradius, dit wil zeggen, Het aantal km gat u kunt rijden met een volle accu. Met ondersteuning van de motor. Dit word aangegeven bij de koop maar het word nu ook getest. Bij de test word de fiets op een geavanceerde, hightech rolbank gezet en werd exact gemeten hoeveel trapkracht je moet leveren om een virtueel rondje met hellingen, vlakke stukken en stukken met tegenwind te kunnen bedwingen. Zo kon de actieradius worden bepaald voor verschillende soorten ‘rondjes’. Daarom worden bij de specificaties van elke fiets twee waarden voor de actieradius gemeld.

  1. Nummer één voor een oer-Hollands vlak rondje (inclusief een beetje tegenwind), in de hoogste ondersteuningsstand.  
  2. Nummer twee voor een ‘pittig’ rondje met heuvels, zoals je ze kunt treffen op de Veluwe of in Zuid-Limburg, ook in de hoogste ondersteuningsstand.

 

Uiteenlopende actieradius

De actieradius voor het vlakke rondje liep uiteen van een teleurstellende 44 kilometer (Moustache en Btwin) tot 77 kilometer (Brinckers en QWIC). Dat werd gemeten in de hoogste ondersteuningsstand. Kies je voor minder ondersteuning, dan kun je de bij de genoemde waarden voor de actieradius flink verhogen, en zelfs verdubbelen. Dan moet je wél harder  werken' natuurlijk.  Natuurlijk speelt de ook capaciteit van de accu mee: in deze prijsklasse koop je een fiets met grote accucapaciteit (met zo’n 600Wh of meer, zoals Brinckers, Trenergy en Van Dijck) met motoren van Bafang, terwijl je voor een fiets met Bosch- of Shimano-motor in dezelfde prijsklasse zelden meer dan 500Wh krijgt. Overigens bieden bijna alle merken opties voor een upgrade voor een accu met grote capaciteit – en dus meer actieradius. Reken dan wel op een paar honderd euro extra.

2. Stabiliteit

Vijftien van de twintig fietsen in de test hebben een inframe accu – ofwel een accu in de buis tussen stuur en trappers. Dat zorgt in alle gevallen voor een lager zwaartepunt en bijna altijd voor een betere stabiliteit. Fietsen met accu op de bagagedrager zijn door de andere gewichtsverdeling vaak – maar niet per definitie – minder stabiel. Bijvoorbeeld de Btwin en QWIC: deze fietsen hebben beiden een accu in de bagagedrager en beide last van een heftig ‘shimmy’-effect. Dat houdt in dat het stuur gaat trillen vrijwel zodra je het los laat. Daardoor kun je absoluut niet veilig fietsen met losse handen, zelfs niet een kort stukje. Bij de andere fietsen speelde het shimmy-effect amper of geen rol: ook niet bij de fietsen van BSP, Advanced E-bike en Pegasus, die óók een accu in de bagagedrager hebben.   Goede stabiliteit voelt veiliger Een goede stabiliteit maakt de hele fietservaring prettiger, omdat je je veiliger voelt en letterlijk ‘steviger in het zadel’ zit. Naast de shimmy-tests in de praktijk lieten we ook de stijfheid van het frame meten op een speciale testbank in het Vlaamse fietslaboratorium. De sterkste frames hebben de fietsen van Stella, Giant, Batavus en testwinnaar CUBE, terwijl de frames van de Btwin, Trenergy en zelfs de dure Cannondale een stuk ‘slapper’ zijn. Dat heeft effect op bijv. het trappen. Wanneer het frame slapper is, kun je iets minder kracht zetten tijdens het trappen. Anderzijds voelt een stijf frame steviger – en dus veiliger – tijdens bijvoorbeeld een afdaling of rijden over een drempel op snelheid.

 

3. Remmen

Een paar jaar geleden zag je nog veel zwakke trommelremmen op e-bikes. Of ‘goedkope’ velgremmen met remblokjes die slijten als ijs voor de zon. Dit jaar zagen we zelfs geen hydraulische velgremmen meer, elke fiets is uitgerust met hydraulische schijfremmen. Daardoor kunnen we met zekerheid stellen dat dit gemiddeld de krachtigste remmen zijn die we tot nu van e-bikes hebben getest.  

Variërende remweg Dat is terug te zien in resultaten van de test op droog wegdek, waarbij beide remmen vanaf een snelheid van 25 km/u werden ingeknepen tot volledige stilstand. Die remweg varieert van slechts 3,1 meter (Moustache) tot 4,4 meter (Batavus, Van Dijck en Bikkel). Die laatste drie merken hebben dan wel een 1,3 meter lange remweg dan de Moustache, maar dat is nog altijd een prima resultaat. Ter vergelijking: bij de e-bike test 2021 met 15 e-bikes was de remweg op droog wegdek met beide remmen gemiddeld 4,9 meter. Dit jaar was de remweg van 20 fietsen gemiddeld slechts 3,8 meter. De hydraulische schijfremmen zijn zo krachtig dat je vooral bij het afdalen moet oppassen dat je niet té krachtig remt.  

En de versnellingen? De Nexus-versnellingsnaaf van Shimano is vrijwel standaard in deze prijscategorie: elf van de twintig fietsen hadden een Nexus 7-naafversnelling, en zes fietsen een Nexus 8-versnelling. Op de zeer steile helling tijdens de praktijktest in Kerkrade bleken die naafversnellingen een nadeel, omdat je daarmee amper onder druk kunt schakelen. Je moet de trappers even stil houden om te kunnen schakelen, en dat is lastig op een steile helling.

De fietsen met derailleur (Cannondale, BESV en vooral de Moustache) hebben alle drie 9 versnellingen en waren geliefd onder de testers vanwege het grotere ‘schakelbereik’ én het feit dat je kunt schakelen op een helling – met als gevolg dat je makkelijker omhoog rijdt. Op vlakke stukken is juist de Nexus, dankzij de in het handvat verwerkte draaiknop, veel makkelijker te bedienen. 

4. App

Je zou denken dat fietsen steeds ‘slimmer’ worden bijvoorbeeld door verbinding met een app. Maar, dat valt reuze tegen. Slechts vijf van de twintig fietsen zijn verbonden met een app. Dat zijn de fietsen met Shimano-motor (BESV, Gazelle, BSP): deze kun je via bluetooth verbinden met je telefoon. Je kunt bijvoorbeeld het ondersteuningsniveau veranderen via je telefoon. Toch heb je daar eigenlijk weinig aan, want dat kan net zo goed via de bedieningsknoppen op de fiets.

Route-aanwijzingen op het display De Giant-fiets is al een heel stuk nuttiger: verbind je hun 'RideControl'-app met de fiets dan krijg je route-aanwijzingen op het display via die app. Ook geeft de app info over onder meer de afgelegde afstand, hoogteverschillen en verbrande calorieën. Je hebt dan dus geen telefoonhouder nodig. Wil je wel een telefoonhouder gebruiken? De QWIC, Brinckers, VanDijck, Btwin en Trenergy hebben een USB-lader in het display.

Goedkoopste fiets heeft beste connectiviteit Verrassend genoeg heeft de goedkoopste fiets in de test ook de beste connectiviteit. De Btwin Elops 920 E Connected (€ 1900) heeft een ingebouwde internet- en wifimodule. Daarmee kun je de fiets op afstand ‘tracken’ via gps. Bijvoorbeeld om te zien of iemand je fiets heeft verplaatst. In theorie een mooie anti-diefstal optie. Vreemd is dat juist deze fiets zonder slot wordt geleverd (overigens kun je vanaf € 20 een ringslot laten monteren op de Btwin, zowel bij aankoop in een Decathlon-winkel als bij een online bestelling).

5. Onderdelen

Over afwerking gesproken: ook de Moustache – € 3300 schoon aan de haak – wordt geleverd zonder slot. En verder is de fiets ook nogal sober afgewerkt. Hetzelfde geldt voor de dure Cannondale van € 3400. Deze fiets heeft een eenvoudig zijdisplay, zeer slordig laswerk, een slecht voorlicht en zelfs een bel is teveel gevraagd. De prijs van een fiets zegt dus lang niet alles.

Meest complete en beste afgewerkte fietsen De meest complete en beste afgewerkte fietsen zijn de Advanced E-Bike, Batavus, Stella en BESV: denk aan zeer nette bedrading, hoogwaardige onderdelen, luxe displays en net laswerk. De Batavus is de duurste fiets uit de test, maar honderden euro’s goedkopere fietsen als de BSP, Van Dijck, QWIC, Brinckers en Cube zijn ook meer dan goed afgewerkt.

Staar je niet blind op de prijs Kies vooral wat belangrijk is voor jou: grote actieradius, krachtige motor, stevigheid/stabiliteit of gewicht van de fiets. Dat laatste is vooral van belang als je vaak een fietsendrager gebruikt. In de specificaties bij elke fiets zie je het gewicht van de accu, trek dat af van het gewicht van de fiets en je kunt berekenen of je je fiets(en) veilig op je bagagedrager kunt vervoeren. 

6. Gebruiksgemak

Voor het gebruiksgemak van de fietsen letten we vooral op de volgende drie punten:

  • Het gemak van het in- en uitnemen van de accu
  • Het gewicht van de fiets 
  • Bediening, mogelijkheden en kwaliteit van het display.

Vooral het gemak van het in- en uitnemen van de accu verschilt nogal. Bij Gazelle zit de accu aan de onderkant van de buis, waardoor de zwaartekracht weleens tegen je kan werken. In het algemeen zijn inframe accu’s sowieso lastiger dan de accu’s in de bagagedrager: gelukkig kun je elke accu kun je ook laden via een aansluiting op de fiets.

Haal je de accu er wel uit? Let dan goed op: alleen Moustache en Stella hebben inframe accu’s met goede grip voor je vingers. De andere inframe accu’s hebben amper grip en dat verhoogt de kans op vallen. Niet doen, want deze onderdelen zijn peperduur: de gemiddelde prijs van inframe accu’s in de test is precies € 700. De inframe accu’s van Bosch in de test kosten gemiddeld zelfs € 770. De accu’s in de bagagedrager wisselen enorm in prijs: een vervangende accu van Btwin kost ‘slechts’ € 350 en die van QWIC maar liefst € 919.

Bij de scores voor de bediening van het display zitten niet heel grote verschillen, behalve dat ons 20-koppige testpanel oordeelde dat vooral de knoppen van het Shimano-systeem lastig te bedienen zijn. Ook de bediening van Bafang scoort iets lager dan de prettige ‘knopjes’ van Bosch.

Wat het gewicht betreft: het spreekt voor zich dat zware fietsen minder makkelijk te hanteren, stallen en te vervoeren zijn. Door de opkomst van de inframe accu zijn de fietsen gemiddeld nu een stuk zwaarder dan enkele jaren geleden. Maar liefst 8 van de 20 fietsen wegen zo’n 30 kilo of nóg meer. Dat is wel inclusief accu. De sober afgewerkte Moustache (net geen 25 kg) en de BSP (precies 26 kg) zijn de lichtste fietsen in de test.

7. Elektrische ondersteuning

Uiteindelijk is het belangrijkste aspect van een e-bike de elektrische ondersteuning. Ook de kracht van alle middenmotoren werd gemeten op de hightech rolbank onder verschillende nagebootste praktijksituaties (zoals hellingen, tegenwind, een brug, starten vanuit stilstand etc..) Daarin zaten flinke verschillen. Zo waren de Bosch Performance motors (Moustache, Stella en CUBE) en de Dapu-motor van Bikkel veruit het krachtigst. Het zwakst was de Shimano E-5000 motor van BSP. Deze is aanzienlijk zwakker dan het andere type Shimano-motor in de test, de E-6000-motoren op de Gazelle en BESV, vooral op hellingen. 

Elektrische ondersteuning vlak Toch valt er op vlakke trajecten weinig te klagen, zowel op de rolband als tijdens de praktijktest. Met elke fiets haal je makkelijk 25 kilometer per uur, ook op vals plat of met wat tegenwind. Voor de gemiddelde Nederlandse forens - die onderweg geen hellingen of lange bruggen hoeft te bedwingen - is de ondersteuning van alle fietsen dan ook voldoende.    

Elektrische ondersteuning heuvels De grootste beproeving was de ‘killer’-helling in Zuid-Limburg. Op geen enkele fiets bedwongen onze ervaren testers het stuk met 16% hellingsgraad zonder zwoegen. Ook hier deden de fietsen met Performance-motor het het best, vooral de Moustache met derailleur. Daarmee haalden veel deelnemers nog zo’n 15 kilometer per uur. Met de meeste andere fietsen zakte de snelheid terug tot zo’n 8 tot 10 kilometer per uur. Gelukkig kom je dit soort hellingen niet vaak tegen in Nederland. Verwacht ook niet dat je met deze dure fietsen fluitend Alpenpassen kunt bedwingen of lange tochten door de Ardennen kunt maken.

 

8. Prijzen

Eigenlijk zouden we e-bikes testen met een maximumprijs van ca. € 3000. Dat was al snel geen haalbare kaart meer: tijdens de test vlogen de prijsverhogingen ons om de oren. Oorzaken zijn: tekorten aan onderdelen en beperkte capaciteit op containerschepen. De duurste fiets in de test kwam na een prijsverhoging op € 3500. Toch zegt de prijs eigenlijk weinig. Testwinnaar CUBE is € 600 goedkoper en scoort toch significant beter. En de goedkoopste fiets van de test (Btwin, € 1900) scoort maar 0,3 punten lager op het eindoordeel dan de € 1600 duurdere Batavus.  Naast prijsverhogingen is ook de verkrijgbaarheid van e-bikes een probleem: veel merken kampen met beperkte voorraden. Daarom informeerden we na het afronden van de test bij alle fabrikanten naar de verkrijgbaarheid van het geteste model. De modellen van Moustache, Kalkhoff, BESV, Cannondale zijn alle vier ‘matig’ verkrijgbaar. De andere fabrikanten en importeurs gaven aan dat hun model ‘goed’ tot ‘zeer goed’ verkrijgbaar is op dit moment (NB: half mei 2022). Dat kan echter snel veranderen. Ons advies: heb je een geschikte fiets op het oog, wacht dan niet te lang.

Conclusie

Het is dringen aan de top dit jaar. Met zo veel goede e-bikes liggen de scores dicht bij elkaar. Toch zijn ook de laagst scorende fietsen zeker geen laagvliegers. Verre van: de BSP is een prima allround e-bike (zolang je heuvels mijdt) en de Btwin (€ 1900) een slimme en robuuste stadsfiets.

De écht perfecte e-bike zit er ook dit jaar niet bij, hoewel Testwinnaar CUBE wel héél dichtbij komt. Deze fiets scoort op bijna alle fronten goed, alleen de actieradius is aan de krappe kant én de inframe accu – een accu in het frame – is het lastigst te verwijderen van alle fietsen. De prima allround fiets van Cortina – zowel geschikt voor toerfietsen als voor woon-werkverkeer – heeft een strakke prijs van € 2449 met 500 Wh-accu en is de Voordelige Keus van deze test. Welke e-bike is voor welke rit geschikt?

Ga je veel met een fietsendrager op pad? Let dan op het gewicht van de fiets. Houd je van het ruigere, mountainbike-achtige werk? Dan is de Moustache een goede keus. Wil je vooral lange ritten maken? De Gazelle, Van Dijck, Brinckers, BESV en QWIC vormen de top 5 met de grootste actieradius. Fiets je dagelijks door weer en wind? Kies dan een fiets met dichte kettingkast of onderhoudsvriendelijke beltdrive (riemaandrijving), zoals de Sparta of Pegasus.

Op de pagina’s van de fietsen zelf, vind je meer uitgebreide informatie per fiets en de belangrijkste plus- en minpunten. Zo bepaal je zelf je ‘persoonlijke’ testwinnaar.

1.   Cube Supreme Hybrid Pro 500 (Test winnaar) 2.   Moustache Samedi 27 Open Xroad 2 3.   Advanced Comfort Plus Wave 4.   Bikkel Ibee Tuba Disk Gates 5.   BESV TR 2.1 LS 6.   Gazelle Chamonix C7 HMS 7.   VanDijck Leto 7 MT2 8,   Brinckers Brisbane GT 9.   Stella Livorno Premium MDB FI 10. Kalkhoff Image 3.B Move BLX 11. Pegasus Siena E7 Plus Belt 12. Giant DailyTour E+2 Dames 13. QWIC Premium MN7D+ 14  Cannondale Adventure Neo 2 EQ 15. Cortina E-Nite (Voordelige keus) 16. Batavus E-go Finez Power 17. Trenergy Performance N8 18 Sparta c-GRID ULTRA 19. BSP Boozz E-Volt 20. QWIC Premium MN7D+


« Terug naar het nieuwsoverzicht
In de media Fietsen blog Evenementen Fietsroutes in Drenthe Amusement
Bekijk onze stijlvolle fietsen
  • Familiebedrijf sinds 1929
  • Persoonlijk advies
  • Geschoolde monteurs
  • Ruime voorraad nieuwe en jong gebruikte fietsen
  • Levering aan huis door heel Nederland mogelijk
Ellerie Tweewielers Ellerie Taxi Ellerie Tankstation
  • © 2022 Ellerietweewielers.nl
  • Contact
  • Route
  • Algemene voorwaarden